A robotika segítségével lehetne karbonsemlegessé tenni a hajózást

2021.01.04.

A Nemzetközi Hajózási Szervezet (IMO) szerint a globális károsanyag-kibocsátás közel 3 százalékáért felelős tengeri járművek a világ legnagyobb szennyezői közé tartoznak. A hajózás emissziócsökkentéséhez nagy segítséget nyújthat a robotika.

A fenntarthatóság jegyében a hajózási szektor 2018-ban megfogalmazta irányelveit a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésére:

2030-ig legalább 40 százalékkal mérsékli az iparág a káros anyagok kibocsátását a 2008-as szinthez képest.

Bár a vállalatok már elkezdtek a terv megvalósításán dolgozni, az átállás nehézségekkel járhat. A legfőbb ok a szektor hatalmas energiaigénye és ennek költségvetülete.

A biológiai szennyeződést jelenleg a hajótest speciális bevonatával és búvárcsapatok által végzett mindennapos tisztítással próbálják leküzdeni. Egy norvég vállalat, a Jotun

kifejlesztett egy 200 kilogrammos mágneses csúszó robotot, amely eltávolítja a biológiai szennyeződéseket a hajótestről, még mielőtt azok gondot okoznának.

Fotó: Shutterstock 

A több mint négy év alatt kifejlesztett, távvezérléssel működő robot, amely a HullSkater nevet kapta, négy darab nagy felbontású kamerát használ a felületek felmérésére, mielőtt egy ecsettel eltávolítja a szennyeződéseket. A hajó méretétől függően a tisztítás körülbelül négy órát vesz igénybe, és évente maximum 16 alkalommal kell megismételni.

Az IMO becslései szerint a bio­lógiai szennyeződések felszámolása évente globálisan körülbelül 80-90 millió metrikus tonna szén-dioxid-kibocsátástól óvja meg a környezetet – ez egyenértékű Görögország vagy Nigéria éves károsanyag-kibocsátásával.

Miután a Jotun márciusban bemutatta a HullSkatert, a Mediterranean Shipping Company megrendelte a robotot, amelyet az év végén telepítenek a társaság egyik legnagyobb hajójára Kínában. A vg.hu cikke szerint a HullSkater ötven hajó számára gyárt további robotokat.