Vége az autók évszázados egyeduralmának – 250 bicikliutat építenek New Yorkban

2019.11.04.

A közlekedés biztonságosabbá tétele és a metropolisz zöldítése érdekében a következő tíz évben 1,7 milliárd dollárt költenek a közúti infrastruktúrára – döntött a New York-i városi tanács. New York „potenciálisan inspiráló példa” lehet más amerikai és világvárosok számára, ha be tudja bizonyítani, hogy a törvény nemcsak működik, de pozitív hatással van a társadalom más aspektusaira is.

A múlt héten elfogadott törvényjavaslat értelmében várhatóan több mint 250 új kerékpársávot építenek, és a gyalogosok is sokkal több teret kapnak majd, ez pedig hatalmas mérföldkő abban a törekvésben, melynek célja a város „autókultúrájának megtörése”.

A következő évtizedben New York utcáira jelentős átalakulás vár, és azt szeretnék, hogy a kerékpárosok és gyalogosok biztonsága drasztikusan javuljon

– írja a The Guardian.

„Annak, ahogy most tervezzük az utcáinkat, nincs semmi értelme, és ezért nap mint nap a város lakói fizetik meg az árat. Lassú buszokon vesztegelnek, vagy saját testi épségüket kockáztatva védelem nélküli bicikliutakon kerékpároznak” – mondta Corey Johnson, a New York-i városi tanács elnöke.

New York CityFotó: Pixabay

Egyre több a kerékpáros, de sajnos a halálos biciklibaleset is

2012 és 2017 között 26 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik havonta többször is biciklire pattannak, és közel 800 000 helyi polgár kerékpározik rendszeresen. A becslések szerint naponta több mint 490 000 biciklis utat tesznek meg – háromszor annyit, mint 15 évvel ezelőtt. Ugyanakkor negatív fejlemény, hogy egyre többen vesztik életüket kerékpározás közben.

Ebben az évben eddig 25 biciklis baleset végződött halállal, ez pedig a legmagasabb szám az elmúlt 20 évben. Összességében a gyalogosok és a kerékpárosok haláleseteinek száma 24%-kal növekedett.

Az új törvény előírja, hogy a város ötévente adjon ki és hajtson végre egy „főtervet”, amelyben prioritást élvez az utcai biztonság, a tömegközlekedés használata, a járművek kibocsátásának csökkentése és a fogyatékkal élők hozzáférése a közlekedési lehetőségekhez.

Az első, 2021 decemberében esedékes tervben 150 mérföldnyi fizikailag vagy kamera által védett buszsáv és 250 mérföldnyi védett (vagyis a forgalomtól elválasztott) kerékpársáv szerepel.

Emellett továbbfejlesztett buszmegállók és utastájékoztatás, valamint a közlekedési lámpák megváltoztatása a buszok felgyorsítása érdekében.

Az első két évben a terv ígéretet tesz közel 93 ezer négyzetméternyi gyalogos tér létrehozására is. A második, 2026-ra esedékes tervben teljes, összekapcsolt kerékpársáv-hálózatot és minden járható útvonalon védett buszsávokat ígérnek.

Noha New Yorknak még sokat kell tennie azért, hogy versenybe szállhasson az olyan kerékpárbarát nagyvárosokkal, mint Koppenhága és Amszterdam, de az új törvény jelentős pillanat a város számára, amely az 1920-as évek óta az autókat részesítette előnyben.