Sony FX3 full-frame kamera – Filmezésre tervezve

2021.02.26.

Egy kis összehasonlítással, ismerjétek meg a Cinema Line sorozat legkompaktabb és legkönnyebb kameráját a SONY FX3-at. A Sony bejelentette belépő szintű mozis kameráját, az FX3 (ILME-FX3) modellt! 

Az FX3 kompakt váz E-bajonettes full-frame szenzoros videokamera amely a Sony Cinema Line termékcsalád legújabb darabja, amely áthidalja az A7S III hordozhatósága és a FX6 képességei közötti szakadékot. Mondhatni az A7S III-nak tekinthető filmkészítő-barátabb formában.

Az FX6-hoz hasonlóan az FX3-nak is van 10,2 MP BSI-CMOS szenzora. Az FX3-al azonban 3:2 képarányú felvételeket is készíthetsz a szenzor magasabb tartományának felhasználásával, mert valójában ugyanolyan 12 MP-es szenzor van benne, mint az A7S III-ban. Az FX3 mechanikus gyújtótávolságú redőnnyel is rendelkezik, ha állóképeket szeretnél készíteni.
Ugyanazon szenzor használata nem rossz, mivel nagyon jó olvasási sebességgel rendelkezik (ami elengedhetetlen egy videokamera esetén), és kiváló teljesítményt nyújt a zaj és a dinamikatartomány szempontjából. A full-frame, háttérvilágítású Exmor R CMOS szenzor full-frame 10,2 megapixeles (kb. effektív) filmfelvétel (és 12,1 effektív megapixel állóképeknél). Az FX3 ugyanazokat a Bionz XR processzorokat használja, mint az A7S III, és megkapta a sokkal továbbfejlesztett menüket is. A Bionz XR képfeldolgozó motor együtt dolgozik a magas érzékenység és alacsony zajszint megteremtéséért. A sztenderd ISO tartomány 80–102 400 (filmfelvételkor 409 600-ig bővíthető), a dinamikaartomány pedig lenyűgözően széles, 15+ fokozat.

Az egyetlen fő különbség az, hogy az on-screen képernyője AF követésnél megegyezik a többi Cinema Line kamerával, nem pedig az Alpha kamerákkal.Az FX3 az FX9 és FX6 Cinema Line kamerákkal együtt lehetővé teszi a felhasználók számára, hogy az S-Cinetone segítségével utómunkálatok nélkül hozhass létre mozifilmes látványvilágot. A Sony zászlóshajójának számító VENICE kamera által ihletett színtudomány alapján az S-Cinetone természetes középtónusokat, lágy színeket és sima kiemeléseket kínál, amelyek elengedhetetlenek a film megjelenéséhez. Az S-Cinetone színválasz az A7S III-ból jelenleg hiányzik, az S-Log és HLG opciók mellett. De minden jel arra utal, hogy ez a különbség csak a következő A7S III firmware frissítésig fog tartani.

A legjelentősebb különbség a két kamera között talán akkor fogod látni, amikor megfordítod a fényképezőgépet. Szembetűnő az aktív hűtőventilátor és a hatékony hőelvezetőrendszer. Ez a hűtés meghosszabbítja a kamera felvételi időtartamát az A7S III-hoz képest, és nagyobb megbízhatóságot/kiszámíthatóságot is biztosít, ami elengedhetetlen a videofelvételek elkészítéséhez. Az új kamera por- és nedvességálló kialakítással és tartós magnéziumötvözetű vázzal rendelkezik. Ezen felül az USB PD (Power Delivery) funkció gyorsttöltést is lehetővé tesz a folyamatos rögzítés érdekében.
Az FX3 kezelőszervei szintén különböznek az A7S III vezérlőitől, vagy legalábbis másként vannak elhelyezve. A fényképezőgép joystickja a gép felső részén van, valamint egy nagyobb, könnyebben elérhető [REC] gomb. A kamera többi kezelőszerve közül sok hasonlít az A7S III-hoz. A markolat tetején elhelyezkedő zoomkar nem csak a kompatibilis zoom objektívet szabályozza, de a Clear Image Zoom funkció használatával tápellátás nélküli eszközökkel és csúcskategóriás objektívek használatát is lehetővé teszi kisebb képminőségromlás mellett – ezzel csökkentve az adott projektekben használt objektívek számát.

A kar továbbá a manuális zoomgyűrűhöz képest jóval gördülékenyebb közelítést tesz lehetővé. Az FX3 kompromisszummentes megoldást nyújt professzionális eszközök és kezelhetőség tekintetében. A filmforgatás során leggyakrabban használt gombok, mint az ISO, az írisz, a fehéregyensúly-szabályozó a markolatnál és a váz tetején találhatók. A kialakítás pedig egykezes irányítást tesz lehetővé. Ezen felül a kiemelkedő hatékonyság érdekében a felhasználók a készülék 15 gombjára összesen 140 funkció állíthatnak be.

Hasonlóan az FX6-hoz, mindegyiknek van egy megfelelő gombja, amely a tárcsa között mozog az aktív, zárolt és a paraméter automatikus vezérlése között. A Sony szerint logikus ezen gombok néhány elrendezése, hogy megkönnyítsék az egyedül dolgozó filmesek dolgát.
Amit még megjegyezhetünk, az FX3 tetején található billenőkapcsolót a power-zoom objektívek vezérlésére használják: az A7S III nem rendelkezik ilyen fizikai vezérléssel.

Lényeges, hogy a fogantyú beépített XLR audioadaptert tartalmaz. Specifikációjában ez nagyon hasonlít az XLR-K3M adapterhez. Az XLR-K3M-hez hasonlóan az XLR fogantyú is tartalmaz egy pár XLR/6,3 mm (1/4 „) TRS csatlakozót, mindegyikhez külön hangerőszabályzóval. Van egy 3,5 mm-es sztereó csatlakozó is, a kamera testén már meglévő mellett az XLR fogantyún keresztül továbbított bármilyen hangot digitalizálják és továbbítják a kamerába. A 3,5 mm-es jack támogatja a 4 csatornás hangfelvételt.

Lényegében az FX3 videó képességei pontosan megegyeznek az A7S III képességeivel. Az UHD 4K-t akár 60p-nél is képes érzékelőjének teljes 4,2K pixeles szélességéből készíteni. A 4K rögzítéssel másodpercenként akár 120 képkockát rögzíthetünk. A rendkívül sima, lassított (akár ötszörös), QFHD (3840 x 2160) felbontású, autofókuszos képalkotás új kifejező képességet biztosít.

Az FX3 kompatibilis számos rögzítési funkcióval, mint például az S-Log3 gamma S-Gamut3.Cine színbeállítással a gazdag színskála és gradiáció érdekében, amely széles dinamika- és színtartományú rögzítést tesz lehetővé. Továbbá a kamera támogatja az XAVC S és a XAVC S-I formátumú felvételt 4K-ban (QFHD) és a XAVC HS(MPEG-H HEVC/H.265, kizárólag 4K) formátumot. A 4K 60p 10-bit 4:2:2-ben vagy 16-bites RAW formátumban készített felvételek, az A7S III-hoz hasonlóan az FX3 is képes 16 bites RAW videoadatok kimenetére a teljes méretű HDMI Type-A kábel segítségével könnyedén áthelyezhetők külső eszközökre.Az FX3 stabilizálása nagyban hasonlít az A7S III-hoz. Az FX3 öttengelyes optikai vázstabilizátorral rendelkezik, emiatt rendkívül hatékony kézi felvételek készítéséhez. A nagy pontosságú stabilizáló egység és a giroszkópos érzékelők lehetővé tették az Active Mode beépítését, amely minden formátumban – beleértve a 4K formátumot is – filmfelvételek készítésére szolgál. A vázon belüli képstabilizálás során a hatékony stabilizálás objektívek széles skálájával érhető el, beleértve azokat az E-mount objektíveket is, amelyek nem rendelkeznek beépített optikai képstabilizátorral. Ezeken túl az FX3 rögzíti a képstabilizáló metaadatokat is, amelyeket az utómunka során a Catalyst Browse/Prepare használatával praktikusabban beállíthat.

A kamera a giroszenzorok adatait metaadatként is írja a fájlba, ez lehetővé teszi a digitális korrekció utólagos alkalmazását a Sony Catalyst Browse vagy Catalyst Prepare szoftverének használatával, amely lehetővé teszi a vágás mértékének és a stabilizáció mértékének egyensúlyát. alkalmazott.A két CFexpress Type A kártyahelynek köszönhetően az FX3 továbbá gyors, minden korábbinál nagyobb felvételi szabadságot biztosító rögzítést tesz lehetővé. A felhasználók az adatokat egyszerre rögzíthetik mindkét kártyára, a „relay” mód pedig automatikusan a második kártyára vált, ha az első tár megtelik rögzítés közben.