A Sarki fény névre keresztelt, több vállalat együttműködésében kidolgozott norvég projekt megvalósulásának esélye nagyot nőtt azzal, hogy hét nagy lehetséges ipari fogyasztóval előzetes szándéknyilatkozatot sikerült aláírniuk.
A norvég Equinor vezetésével, a Shell, valamint a Total együttműködésében tervezett projekt Norvégia klímaváltozás elleni küzdelmének részét képezheti, különösen, mivel a kedvező ipari fogadtatás az állami támogatás előtt is megnyithatja az utat – adta hírül a Reuters.
A Sarki fény megvalósulása esetén a legkülönbözőbb európai ipari létesítményekben befogott mintegy 5 millió tonna szén-dioxidot Norvégiába szállítanák, majd az Északi-tenger alatt, mintegy 1-3 kilométeres mélységben tárolnák.
A teljes szén-dioxid-szállítási és -tárolási lánc kiépítésének költsége előzetes becslések alapján mintegy 7,2 és 12,6 milliárd norvég korona körül lenne. A technológia támogatói szerint csak az ilyen megoldások révén válhat lehetségessé a 2015-ös párizsi klímamegállapodásban lefektetett kibocsátáscsökkentési célok teljesítése.
A szkeptikusok ugyanakkor attól tartanak, hogy ezek az erőfeszítések ellene mennek az energiafogyasztás észszerű csökkentését megfogalmazó céloknak, és bebetonozzák a fosszilis tüzelőanyagokon alapuló gazdasági működést.
A projekt megvalósításához egyelőre a jogi környezet sem adott: a tengerek tisztaságának megóvására létrejött Londoni Egyezménnyel ugyanis szembemenne a hulladéknak tekinthető szén-dioxid ilyen jellegű szállítása és kezelése. Igaz ugyan, hogy az üvegházgáz tárolási célú szállítása egy 2009-es módosítás alapján kivételnek tekinthető, de ezt a változtatást az 52 korábbi aláíró államból csak hat hagyta jóvá.
A helyzet azonban megváltozhat: az EU klíma- és energiaügyi biztosa, Miguel Arias Canete ugyanis egy oslói konferencián tett látogatása kapcsán úgy nyilatkozott, mindent megtesznek a módosítás elfogadásáért.