Így örökíts meg természetes pillanatokat! 6 tipp családi fotózáshoz

2021.03.03.

Sokan úgy gondolják, hogy az önfeledt, természetes pillanatokat megörökítő képek spontán módon készülnek. Úgy is mondhatnánk, hogy a fotós “riporter”, aki jókor volt jó helyen. Persze ilyen is előfordulhat, de a legtöbb esetben nem erről van szó, sőt kifejezetten a fotós az, aki előidézi ezeket a pillanatokat. Ebben a bejegyzésben ahhoz adok tippeket, hogy hogyan készíts bensőséges, természetes hatású képeket a felszerelés kiválasztásától az instruáláson át egészen az utómunkáig.

1. Felejtsd el a teleobjektívet!

35mm, ha bírod, hogy az arcukba mászol

Amikor az ember elkezd fotózni, általában elbűvöli a teleobjektívek (85+ mm) képi világa. Gyönyörűen elmosott háttér, összesűrített tér, szinte mesebeli világ. Hamar kiderül azonban, hogy ezek a lencsék a természetes pillanatok megörökítésére kevésbé alkalmasak, legalábbis akkor, ha fotós nem amolyan messzi megfigyelőként szeretne fotózni. A teleobjektívekkel, különösen 135 mm vagy afölött igencsak messze kell menni az alanyoktól, így a velük való kommunikációra is korlátozottabb lehetőség van.

70mm, nálam ez a maximum ilyen témához

Ezzel szemben egy 35 vagy 50 mm-es objektívvel a fotós sokkal inkább részesévé tud válni a jelenetnek, közelebb van, jobban tudja instruálni az alanyokat. Emellett az objektívek torzítása is “behúz” a képre, olyan érzetet kelt, mintha a néző is részese lenne a jelenetnek, nem csupán távolról szemlélné azt. Igen, ezek az objektívek közeli portrénál torzítanak, de véleményem szerint tudatos használat mellett ez egyáltalán nem zavaró, sőt hozzájárul a képek bensőséges hangulatához.

2. Válaszd a megfelelő beállításokat!

A természetes pillanatok gyorsan történnek, nincsen idő arra, hogy állítgasd a gépedet. Ha nem a megfelelő beállításokkal várakozol, akkor könnyen előfordulhat, hogy lemaradsz róluk. Viszonylag állandó fényviszonyok között érdemes manuális módot használni, hogy teljes kontrollod legyen a kép fölött. Mivel nem beállított portrék készülnek, ahol mindenkinek élesnek kell lennie, nyugodtan választhatsz valamilyen alacsony rekeszértéket, például f/1.4-et vagy f/1.8-at, vagy amire éppen képes az objektíved.
A jelenetek jellemzően dinamikusak, ezért valószínűleg szükséged lesz legalább 1/250 sec, 1/320 sec vagy akár gyorsabb zársebességre. Az ISO-t pedig a fényviszonyoktól függően válaszd meg hozzá. Ez a téma nem követel alacsony ISO-t, inkább emeld meg, mint hogy túlzottan alulexponált képet készíts, hiszen azzal több az utómunka és zajosabbá válhat a kép, ha utólag több fényértéket világosítani kell rajta.

Ha változó fényviszonyok között fotózol, választhatod a rekeszprioritást Auto ISO-val kombinálva. Ha van erre lehetőség a gépedben, akkor az utóbbihoz adj meg minimális zársebességet is, hogy elkerüld a lassú zársebességből eredő bemozdulást. Ha nem értesz egyet a géped fénymérésével, használd az expozíció kompenzációt, hogy világosabb vagy sötétebb legyen a kép, amit készítesz. A fókuszterületek közül az egy pontost ajánlom, amivel pontosan kiválaszthatod azt, amit élesre szeretnél fotózni.
Ha van szemkövetés a gépedben, még jobb, programozd rá egy külön gombra, és aktiváld, amikor szükséged van rá! Ahová az élességet érdemes állítani, az az egyik alany kamerához közelebbi szeme, de természetesen lehetnek olyan részletek is, mint egy hajtincs vagy egymásba fonódó kezek. Érdemes sorozatfelvételt készíteni, hiszen az alanyok sokszor folyamatosan mozgásban vannak, és el kell kapni a legjobb pillanatot.

3. Keresd a szép fényeket!

Fotósként az is feladatod, hogy a megörökítendő pillanatok lehetőleg ott történjenek, ahol ideálisak a fényviszonyok. Lehet kreatív képeket alkotni direkt napfényben is, de az többnyire gondos beállítást igényel, amire a természetes pillanatok esetében ritkán van lehetőség. Éppen ezért érdemes kerülni a szemből vagy oldalról érkező direkt napfényt és a déli napsütést.

Fotózz inkább árnyékban, illetve a napfelkelte vagy naplemente környékén ellenfényben. Erősen felhős időben szinte egész nap lehet fotózni, ilyenkor törekedj arra, hogy a fény lehetőleg szemből érkezzen az alanyaidra (az ellenfény csak olyan esetben szép, ha körbeöleli az alanyodat).

Akár beltéren, akár kültéren fotózol, keresd a hagyományos világítási mintákat, azaz a fény iránya fentről szemből, vagy oldalról, kb. 45 fokos szögből érkezzen. Ha ellenfényt használsz, azt tudatosan tedd, ilyenkor ha az alany a kamerába néz, lehetőleg használj valamilyen derítést, hogy ne legyen túl sötét az arca. A környezet okos megválasztásával akár az is elengedő derítést adhat, nem biztos, hogy szükséged van külön derítőlapra vagy vakura.

4. Legyen mit csinálni!

A természetes pillanatok megörökítésénél ez az egyik legfontosabb dolog. Ebben sokat segíthet, ha olyan a helyszín, ahol van mit csinálni. Legyen az egy mező, ahol lehet (és szabad) virágot gyűjteni vagy bogarakat keresni, folyópart, ahol lehet figyelni a kacsákat vagy kavicsot dobálni, vagy egy erdő, ahol lehullott leveleket lehet összeszedni vagy elbújni a fák között. A folyamatos kommunikáció kulcsfontosságú!

Van egy sor játékos feladat, amit lehet adni a családoknak, legyen az egy “bemelegítő” séta, vagy tánc, ölelés, kisgyerek “reptetés”. Persze, vannak és lehetnek olyan családok, akik maguktól is csinálnak dolgokat, de a legtöbben instrukciókat várnak. Készülj fel előre, hogy kit hogyan hívnak, milyen a személyisége, mennyi idős, miket szeret csinálni és máris sokkal könnyebben fogsz tudni kapcsolatot kialakítani és olyan témákat bedobni, amivel előidézheted a legjobb pillanatokat.

Ha nem profi modellekről van szó, akkor tudnak jó képek készülni, ha az emberek – különösen a gyerekek – tényleg jól érzik magukat. Ha pedig szükségük van egy kis pihenőre, akkor érdemes egy kicsit békén hagyni őket. A kisebb gyerekek – és az apukák – türelme igencsak véges, igyekezz maximum 1 órába beleférni.

Ha még nincs ebben gyakorlatod, nyugodtan írd össze magadnak, hogy milyen képeket szeretnél megcsinálni, illetve milyen feladatokat fogsz adni és milyen kérdéseket fogsz feltenni. Ha kisgyerekekről van szó, jobb ha nem félsz magadból hülyét csinálni 🙂

 

5. Engedd el a tökéletességet!

Úgy gondolom, hogy fotósként mindig törekedni kell a tökéletességre, mind a fotótechnika, mind a fények, mind a kompozíciók tekintetében. De a természetes pillanatok esetében ezeknél sokkal fontosabbak az érzelmek, interakciók, maguk a megörökített pillanatok. Egy ilyen fotó akkor is értékes és különleges, ha esetleg picit elcsúszott az élesség vagy a vágás nem felel meg a nagykönyvben előírtaknak.

Az ilyen képeknél simán belefér, hogy belevágtunk egy izületbe vagy kézbe, amit egy beállított portrénál sosem tennénk meg. Ezek a pillanatok a maguk tökéletlenségében tökéletesek, teljesen felesleges olyan fotótechnikai és kompozíciós elvárásokkal fordulni feléjük, mint egy hagyományos portré esetében! Ezeket a régi dogmákat véleményem szerint nyugodtan el lehet engedni, illetve nem is kell mindenkinek minden “műfajban” alkotnia. Emellett pedig minden bizonnyal lesznek a fotózáson nyugalmasabb pillanatok is, amikor nem kell “kapkodni”, és ahol lesz lehetőséged tökéletesen komponálni.

6. Gyorsítsd meg az utómunkát!

A természetes pillanatokat megörökítő képsorozatoknál rengeteg fotó születik, hiszen a legtöbbször nem lehet őket hosszasan és előzetesen beállítani, majd 1-2 képből meglőni a tökéletest. Ha ügyes a fotós, akkor a képanyag kb. fele-harmada így is használható lesz és a különböző feladatok, illetve az alanyok folyamatos mozgása miatt kellően változatos is. Jellemzően ilyen esetben az ügyfelek is nagyobb sorozatokra vágynak, nem csupán 10-20 képre a fotózásból. Ez csak abban az esetben valósítható meg hatékonyan, ha nem töltesz végtelen időt az utómunkával.
Gyakori megoldás, hogy a képek nagyobb része korrekciózott formában kerül átadásra, és 10-20 kép ténylegesen retusált. Mindenkinek a saját üzleti döntése, hogy hogyan jár el ebből a szempontból. Nem nehéz azonban belátni, hogy minél több időt töltesz az utómunkával, annál kevesebb időd marad másra.

A legtöbbet akkor segíthetsz magadon, ha profi sminkessel és fodrásszal dolgozol, mert nemcsak hogy az alanyok jobban fogják érezni magukat a fotózáson, ami a képeken is látszik, de az utómunkád is kevesebb lesz vele. Természetesen a témához illő, natúrabb vonalon maradva.

Egy nagyobb sorozat gyors feldolgozásához érdemes Lightroom vagy Adobe Camera Raw preseteket használni, akár olyanokat, amiket megvásárolsz, akár olyanokat – és ez az ideális megoldás – amiket te magad alakítasz ki. A lifestyle fotósok körében kedveltek például a SMAL, Tricia Victoria, illetve Twig & Olive presetek. Emellett pedig a portré utómunkát is felgyorsíthatod, ha actionöket vagy pluginokat használsz (ezekre itt találsz példákat). Ez a stílus egyébként véleményem szerint nem követeli meg a hosszadalmas utómunkát, és nem is lenne kifizetődő ilyen terjedelmes galériáknál.

Bízom benne, hogy hasznosnak találtad ezeket a tanácsokat és be tudod építeni a munkádba.

Ihász Ingrid Weboldal →  dreamworldphoto.hu

Kövess YouTubeon → youtube.com/c/dreamworldphotography 

Itt találsz meg Instagramon  instagram.com/dreamworldphotohu 

Itt vagyok Facebookon  facebook.com/dreamworldphotohu/ 

Írta: Ihász Ingrid