A Magyarországi Üzleti Tanács a Fenntartható Fejlődésért (BCSDH) üzleti ebédjén került sor az üzleti szféra számára készült Vision 2050: Time to Transform átalakulási menetrend bemutatására, a vállalati szféra által már megtett nettó zéró vállalások bemutatására és a 2021-es Fenntartható jövőért díjak átadására is.
„A világnak három kritikus kihívással kell szembenéznie: a klímavészhelyzettel, a természeti sokszínűség elvesztesével és a növekvő, társadalmi egyenlőtlenségekkel. A Covid–19-járvány megmutatta, hogy ezek a kihívások szorosan összefüggenek egymással, és rendszereink nincsenek felkészülve ilyen sokkokra. Ehhez rendszerszintű változásokra van szükség, és ehhez mutat kilenc utat a Vision 2050: Time to Transform, amely már magyar nyelven is elérhető” – mutatott rá előadásában Julian Hill-Landolt, a WBCSD igazgatója.
A vállalatvezetőknek három gondolkodásmód-váltást kell elfogadniuk: ki kell alakítani a valódi értékteremtést jutalmazó kapitalizmust; összpontosítani kell a hosszú távú ellenálló képesség kialakítására; és regeneratív megközelítést kell alkalmazni, azon túl, hogy nem okoznak több kárt – hangsúlyozta Hill-Landolt. Hozzátette:
az üzleti szféra vezető szerepet tölthet be, de együtt kell dolgoznia a tudományos szakemberekkel, a politikai döntéshozókkal, a finanszírozókkal és a befektetőkkel, a fejlesztőkkel és a fogyasztókkal, együtt kell megtervezniük a rendszerek átalakítását.
Ifj. Chikán Attila, a szervezet elnöke beszédében hangsúlyozta: „Ez az év a cselekvés éve. Az országoknak el kell kötelezniük magukat a nettó zéró kibocsátás mellett 2050-ig. A glasgow-i COP26 előtt jóval ambiciózusabb nemzeti klímaterveket kell benyújtaniuk. Így kell tenniük a vállalatoknak is, ha meg akarják védeni az embereket, magukat és a gazdaságot a klímaváltozás katasztrofális következményeitől.
A 2021-es Fenntartható jövőért díjat legjobb üzleti megoldás kategóriában a Magyar Nemzeti Bank „Zöld Programja”, a Tescónak az élelmiszerhulladék-csökkentés kiterjesztéséből indult komplex karbonsemlegességi programja, illetve a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. érdemelte ki, utóbbi a Máltai Manufaktúra termékeinek értékesítésével megvalósított körforgásos üzleti modelljével vívta ki a zsűri elismerését.