Canon EOS R50 V teszt – egy „mini Cinema EOS” a tartalomkészítők szolgálatában
2025.07.07.A Canon EOS R50 V erőteljes, profi funkciókkal látja el a feltörekvő tartalomgyártókat.
Az EOS R50 V olyan, mint egy „mini Cinema EOS” – méghozzá a lehető legpozitívabb értelemben. Ez a fényképezőgép ötvözi az R50 kompakt, ismerős formavilágát a Canon filmes kameráira jellemző funkciókkal és megoldásokkal. Ráadásul ez az első olyan modell, amely kompatibilis a Canon Live Switcher alkalmazással, így rendkívül költséghatékonyan valósítható meg vele egy többkamerás setup – arról nem is beszélve, hogy elérhető áron kínál belépőt a VR-videók világába is. Azoknak a tartalomkészítőknek, akik szintet szeretnének lépni, az EOS R50 V remek választás lehet.
A Canon EOS R50 V előnyei | A Canon EOS R50 V hátrányai |
---|---|
|
|
A Canon EOS R50 V az első cserélhető objektíves fényképezőgép a gyártó új, kifejezetten tartalomkészítőknek szánt V-sorozatában.
A „V” a video first, azaz „videó az első” elvet jelöli – és ez az R50 V esetében nem csak marketingfogás. A gép a belépőszintű PowerShot V10 vloggerkamera és a sorozat élére pozicionált, prémium PowerShot V1 kompakt mellé érkezik, de már azoknak szól, akik a kompakt megoldásokon túlmutató kreatív és technikai lehetőségekre vágynak. A cserélhető objektíves kialakítás, a fejlettebb szenzor és a professzionális funkciók révén az R50 V egyértelműen a magasabb igényű tartalomkészítőket célozza meg.
Nem meglepő módon a Canon EOS R50 V a nagy sikerű EOS R50 továbbfejlesztett, videózásra kihegyezett változata. Ez utóbbi méltó örököse lett a korábban szinte etalonnak számító EOS M50 modellnek, amely hosszú ideig a vloggerek egyik kedvence volt.
De miben hoz újat az R50 V? Mit tud, amit az alapmodell nem? Nézzük meg közelebbről!
A Canon EOS R50 V felépítése
Az első dolog, ami a Canon EOS R50 V-vel kapcsolatban feltűnt, az az, hogy milyen kicsi. Objektív nélkül alig nagyobb, mint a PowerShot V1, amely egy zsebben hordható kompakt fényképezőgép. Egészen pontosan 119.3 x 73.7 x 45.2mm-es dimenziókkal és 370 grammos súllyal rendelkezik.
Ennek sok értelme van, mivel a legnagyobb fizikai különbség e fényképezőgép és az eredeti R50 között az, hogy az R50 V elhagyja a keresőt – így nem csak a magassága, de a mélysége is csökken, és a videós váz sokkal kisebb lesz, mint fotós rokona. Emellett egy további állványmenetet is kapott a markolatnál, amellyel könnyedén rögzítheted a fényképezőgépet függőleges felvételek készítéséhez.
Bár a kereső hiánya a legnyilvánvalóbb különbség, messze nem ez a legfontosabb. A vloggerek számára a kamera elején (az objektív kioldója alatt) található felvételi gomb kifejezetten hasznos.
Nem szerencsés, ha keresni kell, hogy hol vannak a kezelőszervek a kamera tetején és hátulján, amikor filmezni próbálunk!), így a nagy piros felvételi gomb (hasonlóan a V10-hez) hihetetlenül jó a Canon EOS R50 V-nél.
Ha már a felső lemezről beszélünk, a gép ezen részét úgy formálták újra k, hogy a videós felvételek elkészítéséhez igazodjon. Az exponálógomb mostantól egy másik nagy piros felvételi gomb, a hagyományos PASM tárcsát pedig egy videótárcsa váltotta fel, amely gyors hozzáférést biztosít a manuális, automatikus, jelenet, egyéni (háromféle), lassú és gyors, valamint az állóképfelvételi lehetőségekhez.
A felvételi gomb mellett található egy Live gomb, az élő közvetítési funkciók gyors eléréséhez. Azonban talán a legérdekesebb kiegészítés a felvételi gomb elejére tekert power zoom billenőkapcsoló.Ezt a kompakt power zoomokhoz szabták, mint például az új Canon RF-S 14-30mm, a sebesség pedig testre szabható, attól függően, hogy milyen gyorsan vagy finoman akarod be- vagy kinyomni. Nagy elkötelezettségnek tűnik ezt a zoomkapcsolót egyetlen objektívbe beépíteni (még akkor is, ha ez az a kit objektív, amelyet a legtöbb ember csomagban vásárol meg), így nem lennék meglepve, ha a későbbiekben több RF-S power zoomot látnánk.
Egy másik új gomb a fényképezőgép hátulján a Color, amely a Color mode menüt hívja elő a Picture Styles (a Canon szokásos választéka a Standard, Portrait, Landscape és így tovább), Color Filters (olyan opciókkal, mint StoryTeal&Orange, ClearAmber és RetroGreen) és Custom Picture File (a Canon Log 3 és 709, valamint a Look Files) gyors eléréséhez.
A Canon EOS R50 V csatlakozói és tápellátása
A Canon EOS R50 V modern tartalomkészítési igényekhez igazodva gyors, 10 Gbps sebességű USB-C porttal rendelkezik. Ez különösen akkor praktikus, ha a felvételeket közvetlenül szeretnéd letölteni anélkül, hogy le kellene venni a gépről az állványlapot, vagy külön ki kellene venni az SD-kártyát. A port támogatja az UVC/UAC streaminget is, így a kamera akár 4K webkameraként is használható, számítógéphez csatlakoztatva.
A csatlakozók között találunk fejhallgató-kimenetet, ami lehetővé teszi a hang valós idejű ellenőrzését, valamint mikrofonbemenetet, így profi minőségű külső mikrofont is könnyedén csatlakoztathatunk hozzá. A gépen mikro HDMI-csatlakozó is van – ez a szabványos, de kissé sérülékeny port lehetővé teszi a külső monitorhoz vagy rögzítőhöz való kapcsolódást, ha az USB-s megoldás nem opció.
Tápellátás terén az EOS R50 V a Canon jól ismert LP-E17 akkumulátorát használja – ugyanazt a típust, amit például az eredeti R50-ben is megtalálunk. Ez egy 7,5 Wh-s akkumulátor, amely a CIPA szabvány szerint körülbelül 390 állókép elkészítésére elegendő. Természetesen ez csak irányadó adat – a valós használat során ez a szám eltérhet, különösen videózás esetén.
A Canon nem közölt hivatalos CIPA-adatot a videós üzemidőről, de a felhasználói kézikönyv szerint egy teljes feltöltéssel körülbelül 70 percnyi 4K 30p anyag rögzíthető, 1080p felbontás mellett pedig akár a duplája is elérhető. Fontos tudni, hogy ezek az értékek egy autofókusz módban, szimpla videórögzítésre vonatkoznak – ha például digitális IS-t, dual AF-et vagy streaminget is használsz, az üzemidő csökkenhet.
A Canon EOS R50 V képminősége
A Canon EOS R50 V-nél minden apró részlet arra szolgál, hogy a videós munkafolyamat egyszerű és átlátható legyen. Ilyen például az előlapon található visszajelző LED, a hátsó kijelzőn megjelenő piros keret, ami jól láthatóvá teszi, hogy éppen felvétel zajlik, vagy az az apróság, hogy álló formátumú videóknál a felvételi információk is elfordulnak – így minden irányból kényelmesen használható a gép. És igen, még egyszer muszáj kiemelni azt a nagy, piros felvételi gombot az előlapon – olyan alapfunkció, amire ránézel, és egyből tudod, hol vagy, mit csinálsz. Ez a fajta kezelhetőség kincs, amikor gyorsan, spontán kell dolgozni.
A Live gomb is hasonlóan praktikus: más gépeken az élő közvetítés elindításához sokszor bonyolult menürendszereken kell átrágni magunkat – itt viszont egyetlen gombnyomással elérhető minden. A képalkotásért felelős APS-C méretű szenzor és a Digic X képfeldolgozó processzor kombinációja jól bevált páros: gyors, részletgazdag és természetes hatású képeket biztosít. A Dual Pixel CMOS AF II fókuszrendszer pedig magabiztosan dolgozik, megbízhatóan ismeri fel és követi az emberi arcokat, szemeket – még mozgás közben is.
A sorozatfelvételi sebesség is figyelemre méltó:
- Mechanikus zárral vagy első redőnyös elektronikus zárral akár 12 kép/mp sebességgel fotózhatsz, ez 42 JPEG vagy 7 RAW képig tartható,
- Teljesen elektronikus zárral pedig akár 15 kép/mp is elérhető, legfeljebb 28 JPEG vagy 7 RAW képkockáig.
Ami a stabilizálást illeti, az R50 V nem rendelkezik beépített képstabilizátorral, de ez nem is feltétlenül gond – egy ilyen könnyű géphez sokan eleve gimbalt használnak, a vloggerek körében pedig különösen népszerű az új Canon RF-S 14-30 mm-es IS STM PZ powerzoom objektív, amely saját beépített stabilizátorral rendelkezik, és akár öt fokozatnyi remegéscsökkentést is kínál. A gyújtótávolsága ideális önmagad filmezésére, még akkor is, ha digitális stabilizálást is használsz – bár a legintenzívebb stabilizációs beállításoknál már érezhető a látószög szűkülése, főként 60p videóknál.
Összességében a Canon EOS R50 V nemcsak jól használható, de kimondottan élvezetes társ lehet videós tartalomkészítéshez – kezdőknek és haladó felhasználóknak egyaránt.
A Canon EOS R50 V videós tulajdonságai
Az EOS R50 V több szempontból is túlmutat a hagyományos R50 képességein, különösen videós téren. A legnagyobb újítás talán az, hogy képes 4K 60p felbontásban is rögzíteni, bár ez a mód 1,56-szoros képkivágással jár. Emellett a haladó felhasználók örömére elérhető a Canon C-Log 3 színprofil is, amely alacsony kontrasztú felvételek készítését teszi lehetővé utólagos színkorrekcióhoz – ideális, ha filmhatású képi világot szeretnél elérni. Két új expozíciós segédmód is bekerült: a hamis szín (False Color), amely segít a pontos expozíció beállításában, valamint a Log / HDR nézet segéd, amely előre megmutatja, hogyan fognak kinézni a felvételek a színkorrekció után. Fontos azonban, hogy ezeket egyszerre nem lehet aktiválni. A Canon a videós menürendszert is frissítette: részletesebb beállításokat kínál, hasonlóan a komolyabb modellekhez (mint az EOS R5 II), így jobban szabályozhatók a kodekek és a bitráták. Egy kisebb kellemetlenség, hogy a képkockasebességek nem állnak automatikusan a felbontáshoz – például ha 4K Crop módra váltasz, a gép nem kapcsol át automatikusan 60p-re, hanem külön kell kiválasztanod a megfelelő kombinációt. A hosszabb felvételek során természetesen túlmelegedés is előfordulhat, különösen 4K felbontásnál. A Canon szerint szobahőmérsékleten körülbelül 55 percnyi 4K felvétel után áll le a készülék, de a menüben beállítható egy magasabb hőmérsékleti határ, amivel akár korlátlan ideig is lehet rögzíteni, ha a gép nincs kézben tartva.
A videós funkciók közt újdonság a lassított és gyorsított felvételi mód, amellyel magas képkockasebességgel rögzíthetsz, és a gép automatikusan lelassított videóként menti el azokat. A Cinema View mód pedig fekete sávokat ad a képhez a klasszikus 2,35:1 mozivászon-arány eléréséhez. Emellett ott a Termékdemó mód is, amelynél a fókusz a bemutatott tárgyakra kerül, nem a személyre – ez kifejezetten hasznos vlogokhoz és tesztekhez. A képernyőn megjelenő menürendszert teljesen újragondolták: a „Q” menü gyors, közvetlen hozzáférést ad a legfontosabb videobeállításokhoz, legyen szó a felvételi módokról, autofókuszról, stabilizálásról vagy színprofilokról – és mindez elérhető anélkül, hogy a menübe kellene mélyebben belépni, ami különösen hasznos, ha magad felé fordítva, állványról használnád a gépet. Bár bizonyos funkciók továbbra is a klasszikus menürendszerbe vezetnek, ezeket is érintőképernyőre optimalizálták. Egyetlen kisebb kényelmetlenség, hogy ezek a hagyományos menük nem forognak el álló (portré) tájolásban, így ilyen helyzetekben kissé nehézkesebbé válhat a navigáció.
Tökéletes választás…
- Utazó tartalomkészítőknek
- Közösségi média influenszereknek
- Tartalomgyártó diákoknak, oktatóknak
- Esemény- vagy családi videósoknak
Írta és a felvételeket készítette: Háfra Zsolt