Back/front focus – már nem mumus!

2020.01.29.

A mai nap egy barátom decemberben vásárolt D850 gépét egy Sigma 105mm f/1.4 DG HSM ART objektívével kalibráltam össze, mert nem oda állított élességet az objektív, ahova azt a gép (és gazdája) szerette volna. Rossz lenne a gép, vagy netán az objektív?! Korábban azt kellett volna mondanom, hogy igen, most csak egész egyszerűen össze kell kalibrálni őket, és olyan képet alkot az objektív nyitott rekesznél, hogy leszakad a plafon!

Aki kellő időt eltöltött már e bolygón, és volt szerencséje analóg SLR gépekkel fotózni, az még mindig felkapja a fejét arra a szóra, hogy back-focus. Pedig már nem kéne! Természetesen, mint annyi minden, ez is rossz beidegződés okozta reakció. Az említett időkben, ha egy objektívünk elé vagy mögé állított élességet a kiválasztott élességponthoz képest, igencsak meg volt lőve a fotós. Elkullogott a szervízbe, kiválasztotta azon objektívét melyet a legtöbbet használt, és a segédtükör állítgatásával ahhoz az üveghez igazítva gépét egy félmegoldással távozott. Az összes többi objektíve pontatlanul állított innen kezdve élességet rosszabb esetben.

Ma ez a jelenség többféleképpen is orvosolható, ezt szeretném tudatosítani jelen cikkemmel.

Hogy szemléltethessem, mi is változott, egy suta, de talán érthető példát hozok:

A minőségellenőrzésnél az analóg SLR gépek idejében, ha egy 20-as skálát veszünk, mind az objektívek, mind a fényképezőgépek tekintetében az ideális 0 értékhez képest +-2 eltérés esetén már visszadobták a termékeket. De még így is problémát jelentett, ha egy -2-es váz egy +2-es objektívvel került össze. Ekkor jött a fent említett félmegoldásos szervizelés.

Ma a gépváz gyártóknál a saját váz plusz saját objektív tekintetében ez az érték eltolódott egészen a +-10-es értékig, hiszen a vázon belül már szinte a legtöbb készülékben megtalálható az AF Fine tuning menüpont, mellyel az adott gépen egy adott objektívnek meg tudok adni egy elég tág back/front focus értéket. A korábban kezelhetetlen mértékben pontatlan objektíveket jól lehet igazítani ezzel a szoftveres megoldással.

A nem „gyári“objketíveknél, mint a Sigma vagy Tamron, megjelent a szoftveres élességhangolás, ami a jelenlegi csúcsa az objektívünk személyre szabhatóságát, élességállítását tekintve a technikának. Az EIZO CG szériájú monitoraival tudnám párhuzamba állítani ezt a dolgot, ahol nem a számítógép (esetünkben a fényképezőgép) menti el és kezeli a monitor kalibrálás profilját, hanem közvetlenül a monitorra lehet elmenteni a kalibrálási adatokat. Ebben az esetben a monitor kezeli ez alapján a saját színeit. Itt is ugyanaz a helyzet: az objektívet meg tudom tanítani arra szoftveresen, hogy a fényképezőgép szerinti 3m-es távolság (az adott objektíven keresztül nézve) az szerinte is a 3m-es távolság legyen, ne 3m 20cm, vagy 2m 85cm. Ha a korábbi példával akarok élni, akkor a szoftveresen kalibrálható objektíveknél ez a bizonyos minőségellenőrzési +- érték eltűnt, jóformán értelmetlenné vált, de mindenképp kitolódott a szélső +-20-as értékre. Mind ehhez egy dokkoló szükséges, mely összeköti a számítógépet az objektívvel, hogy a gépre telepített szoftver kommunikálni tudjon az objektívvel. Elkészítjük a tesztképeket melyeket a szoftver kijelöl az adott objektívhez, és ha eltérést tapasztalunk a kiválasztott élességpont és a valós élesség között, a szoftverben korrigálva a helyére tudjuk tenni az élességállítást az adott zoomállásban (ha nem fix obiról van épp szó), az adott távolságnál. És kész!

Érdekes, hogy a Sigma több, szám szerint négy, míg a Tamron három távolságpontot határoz meg, melyeket ellenőriznünk kell. A zoomtartományban nincs különbség, ott mindkét gyártó ugyanannyi zoomállást kalibráltat felhasználóival. Mindkét gyártó bekalibrált objektívei tökéletesen működnek a beállítások után, tűéles képed alkotva minden zoomtartományban, a teljes távolságtartományt lefedve!

Ez itt nem a reklám, hanem a hasznos információk helye! Ha belevágnál az objektíved kalibrálásába, ez kell hozzá:

Sigma dokkolók: https://www.tripont.hu/kereses?q=sigma%20dokkol%C3%B3

Tamron dokkolók: https://www.tripont.hu/kereses?q=tamron%20tap-in%20konzol

Élességállító tábla: https://www.tripont.hu/termek/datacolor-spyder-lenscal

Ez a közelponthoz, és legtöbb esetben úgy másfél-két méterig jól használható, nagyon pontos kiértékelést tesz lehetővé. Nagyjából két méter felett érdemes olyan helyszínt választani a tesztképek elkészítéséhez, ahol a kiválasztott élességpont jól körülhatárolt, és az is jól látszik, ha elé vagy mögé kerül az élesség.

Ha nincs rutinod, vagy csak egy kalibrálható objektíved van és nem vesződnél vele, akkor elhozhatod hozzánk, bekalibráljuk a fenti eszközökkel és módon:  http://www.artwork.hu/informacio/objektiv_kalibralas/index.php

Jelenleg szoftveresen kalibrálható objektívek listája:

Sigma:

18-35mm F1.8 DC HSM

50-100mm F1.8 DC HSM

30mm F1.4 DC HSM

12-24mm F4 DG HSM

14-24mm F2.8 DG HSM

24-35mm F2 DG HSM

24-70mm F2.8 DG OS HSM

24-105mm F4 DG OS HSM / DG HSM

14mm F1.8 DG HSM

20mm F1.4 DG HSM

 24mm F1.4 DG HSM

28mm F1.4 DG HSM

35mm F1.4 DG HSM

40mm F1.4 DG HSM

50mm F1.4 DG HSM

70mm F2.8 DG MACRO

85mm F1.4 DG HSM

105mm F1.4 DG HSM

135mm F1.8 DG HSM

17-70mm F2.8-4 DC MACRO OS HSM / DC MACRO HSM

18-200mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM / DC MACRO HSM

18-300mm F3.5-6.3 DC MACRO OS HSM / DC MACRO HSM

100-400mm F5-6.3 DG OS HSM

 150-600mm F5-6.3 DG OS HSM

60-600mm F4.5-6.3 DG OS HSM

70-200mm F2.8 DG OS HSM

120-300mm F2.8 DG OS HSM

150-600mm F5-6.3 DG OS HSM

500mm F4 DG OS HSM

Tamron:

10-24mm F/3.5-4.5 Di II VC HLD

15-30mm F/2.8 Di VC USD G2

17-35mm F/2.8-4 Di OSD

18-400mm F/3.5-6.3Di II VC HLD

24-70mm F/2.8 Di VC USD G2

35-150mm F/2.8-4 Di VC OSD

70-200mm F/2.8 Di VC USD G2

70-210mm F/4 Di VC USD

100-400mm F/4.5-6.3 Di VC USD

150-600mm F/5-6.3 Di VC USD G2

35mm F/1.4 Di USD

35mm F/1.8 Di VC USD

45mm F/1.8 Di VC USD

85mm F/1.8 Di VC USD

90mm F/2.8 Di MACRO1:1 VC USD

Írta: Geréb Zsolt