A jövőben hulladék hajthatja a szemétszedő hajókat

2021.11.04.

Évente több millió tonnányi műanyag kerül az óceánokba. Az élővilágot veszélyeztető szemétszigethez általában hajót küldenek, amely a lehető legtöbb hulladékot összegyűjti, majd rakományát a kikötőbe viszi, hogy ott feldolgozzák. A Worcesteri Politechnikai Intézet, a Woods Hole Oceanográfiai Intézet és a Harvard Egyetem kutatói azonban találtak egy ennél kézenfekvőbb megoldást.

Az új tanulmány szerzői szerint sokkal hatékonyabb és jóval inkább környezetbarát lenne, ha magát a műanyagszemetet alakítanák át üzemanyaggá, amely a szemétfeldolgozó gépet és a hajót is hajtaná, így a folyamatot nem kellene megszakítani – számolt be a techxplore.com. technológiai hírportál alapján az Infostart.

Az amerikai tudományos akadémia folyóiratában (PNAS) megjelent kutatás szerint

a műanyag hidrotermikus cseppfolyósítás (HTL) révén olajjá alakítható.

A folyamatban a műanyagot 300-550 Celsius-fokra kell melegíteni a tengerszinti nyomás 250-300-szorosán. A szakemberek számításai szerint egy HTL-átalakítót szállító hajó elég olajat képes előállítani ahhoz, hogy üzemanyagot biztosítson az átalakító és a hajó motorja számára is.

A tudósok elismerik, hogy az olaj égetése szén-dioxidot bocsátana a légkörbe, de kiemelik, hogy a kibocsátott mennyiség még mindig kisebb, mint az, amennyit a hajó a hagyományos olaj elégetésével bocsát ki a kikötőbe tartó útjain és vissza. Ugyan a hidrotermikus cseppfolyósítás is jár némi szilárd melléktermékkel, amelyet idővel a kikötőbe kell szállítani, de elég lenne ezt néhány havonta megtenni.

Az amerikai Nemzeti Óceán‑ és Légkörkutatási Hivatal munkatársai az óceán takarítása közben – Fotó: NOAA’s National Ocean Service/flickr.com