A mesterséges levél lesz a benzin egyik alternatívája?

2019.10.23.

A Cambdrige-i Egyetem kutatói egy olyan mesterséges levelet hoztak létre, amely a napfény, szén-dioxid és víz felhasználásával képes előállítani egy széles körben alkalmazott gázt, melyet jelenleg fosszilis anyagokból nyernek. A technológia akár a benzin alternatívája is lehet. 

A mesterséges levélnek a napfény a táplálója, bár hatékonyan működik felhős, borús napokon is. A szintézisgáz jelenlegi ipari előállításától eltérően, a levél nem bocsát ki semmilyen többlet szén-dioxidot a légkörbe – derül ki egy, a Nature Materials folyóiratban bemutatott tanulmányból.

Jelenleg a szintézisgázt hidrogén és szén-monoxid elegyéből nyerik, előállításához a kiindulási anyagok a barnaszén, a kőszén, a földgáz és a kőolajat kísérő egyéb gázok, kőolajfrakciók lehetnek.

„Sokan nem hallhattak még a szingázról mint olyanról, de mindennap használjuk azokat a termékeket, amelyeket felhasználásával gyártottak. Fenntartható módon történő előállítása kritikus lépés a globális szénkörforgás lezárásában és fenntartható vegyi és üzemanyagipar létrehozásában” – magyarázta Erwin Reisner professzor, aki hét éven át dolgozott a cél megvalósításáért.

Az új technológia a benzin alternatívája is lehet – Fotó: Pixabay

Az eszközt a fotoszintézis inspirálta: a mesterséges levélen van két fényelnyelő, amely hasonló a növények napfényt elnyelő molekuláihoz, és egy kobaltból készült katalizátor. Ha vízbe merítik, az egyik fényelnyelő a katalizátort oxigéntermelésre használja. A másik végzi a kémiai reakciót, amely a szén-dioxidot és a vizet szén-monoxidra és hidrogénre redukálja, szintézisgáz keveréket létrehozva. A kutatók felfedezték, hogy fényelnyelőik borús napokon is működőképesek.

Ez azt jelenti, hogy a technológia használata nem korlátozódik olyan országokra, ahol mindig meleg van, vagy hogy csak nyáron lehet alkalmazni.

Napkeltétől napnyugtáig lehet használni bárhol a világon

– hangsúlyozta Virgil Andrei, a tanulmány egyik szerzője.

A kutatócsoport most tanulmányozza azokat a módokat, hogy a technológia felhasználásával fenntartható folyékony üzemanyagot állítsanak elő a benzin alternatívájaként.