Ismét magyar természetfotós siker: Sztrehárszki Lili a GDT European Wildlife Photographer of the Year 2020 Ifjúsági kategóriájának nyertese!
2020.10.23.Lili egy kis patkósdenevér lábát örökítette meg győztes képén egy börzsönyi bányavágatban. A kép készítéséről a VM magazin nyári számában írt nekünk egy beszámolót, amelyet megosztunk ismét veletek.
A felnőtt kategóriákban szintén a Varászlatos Magyarország fotósai: Daróczi Csaba, Kaszás Norbert, Máté Bence és Nagy Bertold képei is szerepelnek!
Szívből gratulálunk nekik és Lilinek a szép eredményekhez!
A GDT nyertes képeihez kattints ide.
Sztrehárszki Lili: Apró részletek
„A képem elkészítése igazán különleges élményt jelentett számomra, ugyanis ez volt az első alkalom, hogy éjjel, sötétben fotóztam. A tél utolsó napja volt, 2020. február 29-e; érezni lehetett a tavasz közeledtét, a Börzsöny csodálatos volt. Nyíltak a hóvirágok, pattantak a rügyek, énekeltek az erdő madarai, és napközben még az idő is nagyon kellemes volt.
Amikor sötétedni kezdett, kísérőmmel, Potyó Imrével bementünk egy látogatók elől elzárt bányába, hogy megfigyeljük és lefotózzuk a téli álmukat alvó denevéreket. Néhány már éberen mozgott, ki-be röpködött, többségük viszont csak mozdulatlanul csüngött a sötétben a nedves falakon – lenyűgöző látvány volt. Csak egyet szerettem volna lefotózni közülük. Zseblámpa fényénél, nagy óvatossággal, először csak távoli képeket készítettem, hogy ne zavarjam meg a téli hibernáció alatt lévő állatot. Szárnyaival teljesen betakart testét próbáltam egy képben megkomponálni, mert varázslatosak voltak a rajta megcsillanó páracseppek. A fejével külön is próbálkoztam, ám végül elhatároztam, hogy kifejezetten a lábait szeretném kiemelni a képen. Érdekes volt, ahogyan speciális inak segítségével, kis ujjaival és karmaival kapaszkodva fejjel lefelé szabadon függeszkedett. A bányafalban, a denevér mögött szerencsére volt egy kis mélyedés, ahol el tudtam helyezni a zseblámpámat, így kaptam a lábak átvilágításához szükséges ellenfényt. Szűkebb rekeszt használtam a nagyobb mélységélesség eléréséhez, a vékony bőrén át tisztán kivehetőek voltak az erek. Korábban nem láttam még ilyet, teljesen magával ragadott a látvány.
A denevérek mellett még sok különleges fotózási témát találtam, amiket az éjjeli hidegben, illetve a bánya nyirkos világában órákig komponálgattam, egyáltalán nem foglalkozva az idő múlásával. Közgyűrű használatával, a keresőbe tekintve varázslatos világ tárult elém. Zseblámpám fényében a falakat borító pókhálók szálain, mindenütt gyöngyökként csillogtak az apró páracseppek.
Csodálatos a makrofotózás: magával ragadó, különleges, a szem számára láthatatlan dolgokat örökít meg. Nagy öröm és megtiszteltetés számomra, hogy az egyik legjobb fotóstól, Potyó Imitől tanulhatom ezt a technikát.”