Milyen kamerára van szüksége a vloggereknek, a tartalomgyártóknak vagy a hobbi videósoknak? A Tripont problog összegyűjtötte a legfontosabb szempontokat és a legjobb kamerákat!
Aki szinte csak videózni szeretne a kamerájával, az teljesen más szempontok szerint választ, mint a fotósok, így itt az ideje, hogy közelebbről is megvizsgáljuk a gyártók vloggerbarát kameráit. De mitől is lesz jó egy ilyen kamera?
Kihajtható képernyő
Első és legfontosabb szempont a teljesen előrehajtható képernyő, amelyen magunk felé fordított kamerával is látjuk a kontrollképet: Ebből a leggyakoribb az oldalra teljesen kihajtható és forgatható, de létezik még a lefelé 180 fokba, illetve a felfelé 180 fokba hajtható változat is. Az oldalra hajtós verzió a leguniverzálisabb, de problémát okozhat, ha a zsanér oldalán vannak a kamera aljzatai (sok esetben ott vannak), mert kihajtott monitornál a kábelek kitakarják a kép egy részét. Sok esetben azonban nincs szükség külső eszközökre, ilyenkor ez nem lényegi szempont. A lefelé 180 fokban hajtható is jó megoldás, de ha gépet állványra vagy gimbalra rögzítjük, akkor szintén nem látjuk a képet. A felfelé hajthatónál pedig a vakupapucsba rögzített mikrofon takarhat bele.
Video módok
Természetesen elsődleges szempont a képméret. A 4K akkor is hasznos lehet, ha nem tervezzük, hogy ilyen méretben publikáljuk videóinkat. Egy 4K kockába belenagyíthatunk, használhatunk pan&zoom effektust, vághatunk kedvünkre, mert így is marad elég felbontás egy jó full-HD videóhoz. Lényeges kérdés azonban, hogy a 4K-t a szenzor teljes szélességéből olvassa-e ki a kamera, vagy egy kisebb területről (crop). Utóbbi esetben nem használhatjuk ki az objektív maximális látószögét, és ha még a digitális stabilizálás is lecsíp egy kicsit a látószögből, már jelentős lehet a veszteség és elesünk a nagylátó perspektívától. Egy ultranagy látószögű objektív persze ellensúlyozhatja ezt, ilyenkor azonban számolni kell a pluszköltséggel. Ha intenzív utómunkát tervezünk, akkor érdemes olyan kamerát választanai, amelyen találunk log-rögzítést vagy lapos gammájú színprofilt. Ilyenkor ránézésre fakó, de utómunkákhoz remek kiindulási alapot adó felvétel készül. Érdemes egy pillantást vetni a tömörítési módokra is, minél nagyobb sávszélességű videót képes rögzíteni a kameránk (azonos felbontás és képismétlés mellett) annál több információ marad az egyes kockákban, ami fontos lesz, ha utólag korrigálunk a felvételeken.
Mikrofon és fülhallgató
Bár egyre jobbak a kamerák beépített mikrofonjai, mégis néha hasznos a külső mikrofon, például szeles helyzetben, vagy ha távolabb van a kamera, vagy ha egyszerűen csak jobb hangminőségre vágyunk. Mikrofon bemenet szinte minden kamerán található. Sok modellen van manuális szintszabályozás vagy bekapcsolható digitális szélzajszűrés, de nem mindegyiken van fülhallgató kimenet, amelyen kontrollálhatjuk ezeket a beállításokat. Ha sokat dolgozunk úgy, hogy kritikus a helyszíni hang, akkor válasszunk fülhallgató kimenetes modellt. Természetesen, ha külső hangrögzítővel dolgozunk nincs ilyen probléma, cserébe kicsit több az utómunka a kép- és a hangsávok összeillesztésénél.
Képstabilizálás
Kézből készített videóknál szinte kötelező valamilyen képstabilizátor használata. A leguniverzálisabb a szenzormozgatásos megoldás. Ez minden objektívvel működik, így a független gyártók termékeivel is. Látószögveszteség nélkül korrigál, nagyon is hatékonyan. Hasonlóan eredményes a lencsemozgatásos eljárás, de itt csak az adott objektívvel kapjuk meg a korrekciót. Ha kamerában nincs szenzormozgatásos rendszer, érdemes olyan kitobjektívvel választani, amely stabilizátoros. Szinte minden videó orientált kamerában van digitális korrigálás, amely levág valamennyit a kép széleiből, cserébe kiszűri a kisebb kézremegéseket. Ez használható együtt is fentiekkel, így még hatékonyabb kompenzációt kapunk. Ha valamilyen stabilizátoros gimbalt használunk a felvételeknél, akkor jóval kevésbé kritikusak a fentiek, de így sem árt, ha valamelyik megoldás azért a rendelkezésünkre áll.
Egyéb szempontok
Sok olyan apróságot építhetnek a gyártók a kamerákra, amelyek segítenek egy kicsit a vlogmunkákban. Néhány kamerán az előoldalon piros fényű kontrollámpa jelzi, hogy forog a felvétel, így nem a képernyőn kell bogarászni az apró ikonokat. Van olyan modell, amely vlogger módban külön expozícióvezérlőket tesz ki az érintőképernyőre, hogy a tárcsák hangos kattingatása nélkül is tudjunk változtatni a felvételi paramétereken. Néhány kamera 29 percre korlátozza az egyhuzamban készíthető felvétel hosszát, ami a legtöbbször nem gond, de például egy hosszú beszélgetés rögzítésénél kényelmetlenséget okozhat. A leggyakrabban megvagyunk nélküle is, de hosszadalmas munkánál szükség lehet külső rögzítőre, amely a kamera HDMI portján megjelenő jelfolyamot menti folyamatosan SSD memóriára. Egyes kamerák csak külső rögzítőre képesek a legjobb minőségű, például 10 bites jelfolyamot menteni. Fontos szempont a méret és a tömeg. Ha sokat tartjuk magunk előtt a kamerát, elsődleges fontosságú, hogy kicsi és könnyű legyen. Így összeállításunkban döntően a kisebb és könnyebb modellek közül válogattunk. Vásárlás előtt érdemes körülnézni, hogy az adott gyártónál milyen objektívek érhetők el, vagy milyen kompatibilis modellek találhatók az alternatív gyártók kínálatában. Ha nem csak az egy szál alapzoommal szeretnénk élni, ez fontos lehet a későbbi rendszerépítés szempontjából.
Most ajánlunk néhány konkrét típust is, köztük olyanokat, amelyeket maguk a gyártók is elsősorban videós-vlogos felhasználásra terveztek.
Sony ZV1 és ZV1F
A Sony ZV1 azoknak lesz ideális, akik a lehető legkisebb méretben keresnek ütőképes vlogolós megoldást. Az 1 colos szenzor nagyobb, mint amit a mobilokban és a kompakt kamerákban alkalmaznak, így jobb képminőséget várhatunk kevesebb fényben is, de persze persze nem olyan jót, mint a még nagyobb szenzoros 4/3-os vagy APS-C szenzoros gépeknél. A teljes szenzorszélességű túlmintavételezett 4K/30p a legtöbb feladatra elegendő, a háromkapszulás mikrofon jó hangminőséget ígér, a használatot piros kontrollámpa és nagyméretű REC gomb segíti. A teljesen kihajtható és forgatható képernyőbe nem takarnak bele a csatlakozások, mert azok a másik oldalon találhatók. A ZV1 beépített 24-70 mm-es zoomobjektívvel, a ZV1F változat 20 mm-es fix gyújtótávolságú objektívvel érkezik. Előbbi univerzálisabb megoldás, utóbbinál még a digitális képstabilizálás vágásával is elegendően nagy marad a látószög – más stabilizálási megoldás nincs a kamerán. Van log-profil és mikrofonbemenet, de fülhallgató kimenet nincs.
Azoknak ajánljuk, akik kicsi és könnyű megoldást keresnek.
Azoknak mást ajánlunk, akik szeretik szélesebb határok között variálni a látószögeket és a beállításokat.
Panasonic G100
Költséghatékony belépő lehet a cserélhető objektíves világba a Micro 4/3 rendszerű G100, amelyhez szinte végtelenek az objektívopciók a piacon. Bár tud 4K/30p felvételt, de ez csak 1,26-szoros crop mellett érhető el és csak 10 perc hosszúságban. Full-HD-ban már nincs vágás, és a 60p képismétlés is elérhető. Szenzormozgatásos stabilizátort nem kapunk, de a 24-64 mm-es kitobjektívben ott a lencsemozgatásos O.I.S. rendszer, amelyet két fokozatban állítható digitális stabilizálás egészít ki. Háromkapszulás mikrofonjához magunk választhatunk iránykarakterisztikát, de maga a kamera is képes erre attól függően, hogy a képező melyik részén érzékeli az arcot. Utómunkához találunk V-log rögzítést és sokféle képkivágás között választhatunk, köztük az egyre divatosabb álló formátummal. A képernyő teljesen kihajtható és forgatható, a csatlakozások szerencsére a gép másik oldalán találhatók. Jó választás lehet vegyes, fotós-videós felhasználásra is, amelyet a beépített kereső és a klasszikus fotós ergonómia is támogat.
Azoknak ajánljuk, akik kedvező áron szeretnének cserélhető objektíves vlogrendszert építetni és néha fotóznának is kamerájukkal.
Azoknak mást ajánlunk, akiknek fontos minden látószögnél a 4K.
DJI Pocket 2
Egyáltalán nem hasonlít semmilyen klasszikus fényképezőgépre és videókamerára és valójában ez a legfőbb előnye! Minden hasonló megoldásnál kisebb és könnyebb, bármikor zsebre tehető és beépített gimbalrendszerének köszönhetően nem csak kiszűri a zavaró rezgéseket, hanem lehetőséget ad különleges effektekre és szokatlan kameramozgásokra is. Az ActiveTrack funkció nem csak az AF-mezővel, hanem a teljes kamera elforgatásával is képes követi a témát. Videóban 4K/60p rögzítést kapunk, akár HDR-ban is, a mikrofon iránykarakterisztikája változtatható, így akár a kamera előtt, akár mögötte beszélnek, megfelelő lesz a hang. Az apró képszenzor azonban kevés fényben nem ad olyan jó minőséget, mint más kamerák, a kicsinyke képernyő pedig nem mindig látható jól. A kategóriájában azonban remekül teljesít.
Azoknak ajánljuk, akik a lehető legkisebb és legegyszerűbb megoldást keresik, amely egy gombnyomásra teszi a dolgát.
Azoknak mást ajánlunk, akik sokat dolgoznak kevés fényben, több látószöget is kipróbálnának és szeretik néha a saját kezükbe venni az irányítást.
Nikon Z30
A Nikon új Z-rendszerében a kifejezetten vloggereknek ajánlott modell a Z30, amely APS-C szenzorméretének köszönhetően kevés fényben is remek képminőséget ad. Egy nagyobb fényerejű objektívvel immár látványos háttérelválasztás jöhet létre a mélységélesség segítségével. Szenzorja nem stabilizált, de remek 16-50 mm-es kitobjektívje igen, és ott az opcionális digitális megoldás is – természetesen némi látószögvesztés árán. A hátoldali képernyő teljesen kihajtható és forgatható, de az azonos oldalon lévő csatlakozók ilyenkor útba lehetnek. A 4K/30p videó a szenzor teljes szélességével készül, így nem csak kihasználja a rendelkezésre álló látószöget, de remek a minősége is. A követő autofókusz a vlogos szituációkban kifogástalanul teszi a dolgát, van flat színprofil utómunkázáshoz és mikrofonbemenet is. Érdemes figyelembe venni azonban, hogy a Z rendszerhez nincs még bőséges APS-C szenzoros objektívválaszték, bár folyamatos a bővülés.
Azoknak ajánljuk, akiknek fontos a remek kezelhetőség és a nagyon jó a 4K képminőség, különösen gyengébb fényben.
Azoknak mást ajánlunk, akik jól körbeépíthető univerzális videós eszközt keresnek, vagy nagyobb objektívparkot építenének fel.
Sony ZV-E10
A Sony dedikált vloggerkamerája a ZV-E10, amely 4K/24p-ig vágásmentes, 4K/30p-nél azonban már croppolt videókat képes rögzíteni. APS-C szenzorja révén remek képminőség várható tőle tetszőleges fényviszonyok között, az arc- és témakövető AF pedig az egyik legjobb az iparágban. A háromkapszulás mikrofonhoz a gyári csomagban jár a szőrős szélfogó. A mikrofonbemenet mellett fülhallgató kimenetet is találunk, de sajnos pont a forgatható képernyő kihajtási oldalán. Van piros kontrollfény a felvétel alatt és számtalan színprofilt és log-rögzítési lehetőséget kapunk. Szenzorstabilizálás nincs, de a 16-50 mm-es kitobjektívben ott az optikai OSS rendszer, amely akár együtt is használható a digitális megoldással. Jópofa a Product Showcase funkció, amelynél az AF a felvétel alatt előnyben részesíti a közeli motívumokat, így ha terméket mutatunk a kamerának, azonnal ráfókuszál. A Sony rendszerhez nemrég érkezett három ultranagylátó objektív is, érdemes szemügyre venni ezeket is a ZV-E10 mellé!
Azoknak ajánljuk, akiknek fontos a jó képminőség, az ütőképes autofókusz és a szinte végeláthatatlan objektívkínálat.
Azoknak mást ajánlunk, akik kisméretű megoldást keresnek vagy a fotózás is fontos a számukra.
Fujifilm X-S10
Ennek az eszköznek az a legfontosabb tulajdonsága, hogy hasonlóan jól teljesít fotós és videós felhasználásokban is. A 26 megapixeles APS-C méretű képszenzor kiváló képminőséget ad állóképnél és 4K/30p videónál, a beépített szenzormozgatásos stabilizátor pedig szuperhatékonyan lép fel a kézremegés ellen, bármilyen objektívet teszünk is a gépre. Ez igény szerint kiegészíthető az elektronikus megoldással. F-log módját utómunkára optimalizálták, a HDMI kimeneten keresztül pedig nem csak 8, hanem 10 bites videójel is hozzáférhető. Mikrofonbemenet van, a fülhallgató kimenet adapterrel, az USB-C aljzaton keresztül érhető el. A kihajtható és forgatható képernyő zsanérja a csatlakozók oldalán található. A full-HD felbontásban elérhető 240 kép/s már látványos lassításokat is lehetővé tesz. Az X-rendszer objektívellátottsága kitűnő.
Azoknak ajánljuk, akik egyszerre szeretnének remek 4K videót és 26 megapixeles fotókat készíteni és jól bővíthető rendszerben gondolkoznak.
Azoknak mást ajánlunk, akiknek nem fontos a fotózás és valójában kisebb méretű vagy olcsóbb megoldást keresnek.
OM System OM-5
Az Olympus-utód OM System a felső kategóriás E-M1 Mark III tudását hozta le a középszegmensbe és egy nagyon ütőképes, de kicsi és könnyű kamerát készített, amely fotózásra és videózásra egyaránt jó választás. Az iparág egyik legjobb szenzormozgatásos stabilizátora minden objektívvel hatékonyan szűri a kézremegést. A teljes szenzorszélességű DCI vagy UDH 4K felvételek 30p-vel készülhetnek és nincs 29 perces felvételi határ sem. Mikrofonbemenet van (a képernyő zsanérjának az oldalán), fülhallgató kimenet nincs. Utómunkázáshoz az OM-Log400 profil választható, számítógépes streameléshez pedig egyszerűen használható USB-webkamera üzemmód is rendelkezésre áll. A 4/3-os szenzor köré épülő rendszer ideális kompromisszum lehet a felszerelés mérete és képminősége között.
Azoknak ajánljuk, akik kicsi és könnyű 4K rendszert szeretnének, amely fotózni is jó lesz és remek az objektívellátottsága is.
Azoknak mást ajánlunk, akik kevés fényben is maximális képminőségre vágynak vagy kevésbé számít nekik a felszerelés mérete és tömege.
Canon EOS R10
A Canon új R-rendszeréből az R10 ajánlható vloggereknek, tartalomgyártóknak. A teljes szenzorszélességű 4K/30p mellett crop módú 4K/60p is elérhető, és 8 mellett akár 10 bites HDR PQ felvétel is készíthető. Ez HDR megjelenítés mellett utómunkázásra is használható. A képernyő kihajtható és forgatható, mikrofonbemenet van, fülhallgató kimenet nincs. Szenzormozgatásos helyett a kit objektívbe épített lencsemozgatásos stabilizátor jár, amely digitális megoldással egészíthető ki, természetesen némi látószögvesztés árán. A gyorsan fejlődő R-rendszerben más RF-bajonettes kamerák mellé is jó választás, kiegészítő, videós modellként, de még közel sem áll rendelkezésre minden szükséges objektív az APS-C szenzorméretre.
Azoknak ajánljuk, akik nem szigorúan vlogolós, hanem általános videós-fotós-vlogolós-tartalomgyártós felhasználásra keresnek univerzális eszközt.
Azoknak mást ajánlunk, akik kifejezetten vlogolásra keresnek kamerát és szeretik a kicsi és könnyű megoldásokat, vagy nagyobb rendszert építenének.
Canon EOS M50 Mark II
A Canon EF-M bajonettes kamerái kis méretben hoznak APS-C szenzorméretet és sokrétű fotós-videós szolgáltatásokat. A fotózásra is kiváló kamerát full-HD felbontásig ajánljuk videózásra, mert van ugyan 4K/24p videó, de csak erős vágással, ami jelentős látószögveszteséggel jár, és ilyenkor az autofókusz sem az igazi. Full-HD-ben azonban remek videóminőséget és követő fókuszt kapunk. Mikrofonbemenet van, fülhallgató kimenet nincs, a képernyő kihajtható és bármilyen irányba forgatható. Bár a Canon immár az RF-bajonettes kamerasorozatában kínálja az APS-C szenzoros modelljeit, az EF-M vázak és objektívek továbbra is elérhetők, habár újdonságokra már nem igazán érdemes számítani.
Azoknak ajánljuk, akik kedvező áron keresnek cserélhető objektíves kamerát, kihasználandó az APS-C szenzorméret előnyeit és fotózni is szeretnek.
Azoknak mást ajánlunk, akik csak vlogolásra keresnek kamerát és szeretnének nagyobb, távlatilag is jól fejleszthető rendszert felépíteni.
Videós nagyágyúk
Aki nem csak vlogoláshoz, hanem profi tartalomgyártáshoz keres eszközt, az mindegyik gyártónál megtalálja azokat a kamerákat, amely kifejezetten erre a célra fejlesztettek, akár 8K felbontással is. Ezekért azonban már mélyebben a zsebünkbe kell nyúlnunk. A Canon EOS R6 vagy a Sony a7S III kifogástalan 4K munkaeszköz lehet, ha pedig 8K-ra ugrunk, akkor a Sony A1, a Nikon Z9 vagy a friss Fujifilm X-H2 mind kitűnő megoldások. Itt többek közt nyers videót, széles határok között megválasztható tömörítési opciókat és profi videós kijelzéseket kapunk. Mindennapi egyszemélyes vlogolásra azonban tökéletesen megfelel egy jóval kisebb és könnyebb kamera is!