FÉNYKÉPÉSZET NAPJAINKBAN: Vezető fényképészek osztják meg élményeiket és képeiket a megváltozott helyzetben

2020.06.09.

Miközben a hétköznapi élet alkalmazkodott a világ változásaihoz, egyre több embert arra sarkallt, hogy megörökítse saját nézőpontját ezekben a történelmi időkben. Egyesek az ablakaikon keresztül végeztek megfigyeléseket, míg mások az otthonokban és a kertekben kifejlesztett fortélyokat alkalmaztak, vagy csak dokumentálták a családdal és házi kedvencekkel együtt töltött időt. A fényképészet sokak számára jelentett lehetőséget az önkifejezésre.

A Sony Alpha Universe nagyköveti programjának díjnyertes, profi fotósai megosztották inspiráló tanácsaikat és új élményeiket a fényképezésről. Továbbá közzétették saját képeiket, melyek az alábbi linken elérhetők.

Stefan shoots on a Sony a7S & r Sony a7 III

Éjszakai expozíciók – Stefan Lieberman, Németország | Stefan Lieberman elmondta, hogy a tisztább égbolt és az alacsony fényszennyezés hogyan segíti az éjszakai fotózást:

„Az éjjeli égbolt fotósaként a sötétben vagyok a legaktívabb. Többnyire egyedül dolgozom, ritkán érintkezem emberekkel. Emiatt számomra szinte nem is érződik a változás – csak, ha az égre nézek.

 A legfontosabb dolog a munkám során a fényszennyezés elkerülése, hiszen a túl sok fénytől nem látni az eget. A jelenlegi helyzet eredményeképp kisebb a forgalom az utakon és a kivilágított üzletek száma is csökkent. Mindent összevetve a fényszennyezés egészen visszaszorult.

 Míg arra várunk, hogy minden visszaálljon az eredeti állapotába, itt van előttünk egy ritka lehetőség, hogy a legkevesebb zavaró tényezővel örökítsük meg az eget. A megszorítások miatt nem nagyon tudok utazni, de korábban gyönyörű fotókat volt szerencsém készíteni, mikor a türingiai erdőben jártam Németországban.”

 Stefan szerint ezekre a kulcsfontosságú elemekre kell figyelni ahhoz, hogy legtöbbet lehessen kihozni az alacsony fényszennyezésből:

„Először is, nagyon fontos, hogy kerüljük az erős fényforrásokat. Jelenleg kevesebb található, de így is jobb, ha távol maradunk a várostól. Majd használjunk háromlábú állványt, hogy stabil maradjon a felvétel. Végül kísérleteznünk kell a hosszú expozíciókkal, majd a gépet külső zárkioldással süssük el.

Az ilyesfajta fényképezés számára hasznos lehet, ha vannak ismereteink az utómunka területén, mint például a fényképek panorámafotóvá fűzése. Itt a remek alkalom, hogy ezeket megtanuljuk.”

Makró fotózás – Petar Sabol, Horvátország | Kevés terünk van a felfedezésre, így Peter Sabol bevezetőjében a makró fotózás használatának javaslatával az apró dolgok szépségére fókuszál:

Petar shoots on a Sony a7R IV

Petar shoots on a Sony a7R IV

„Az utóbbi hetekben nem volt alkalmam elhagyni a falut, ahol élek. Míg ez normális esetben limitálja a lehetőségeimet, most a makró fotózás lehetőségével szerencsére a kis dolgokra fókuszálhatok. Ez a tökéletes művészeti forma a korlátozások idején, mert bárhol is vagyunk, minden tele van apró részletekkel.

Úgy gondolom, ez az időszak megadta számunkra a lehetőséget, hogy újra rápillantsunk az ismerős elemekre. Az évek során arra képeztem a szememet, hogy meglássa a szépséget, akár a legapróbb részletekben. Viszont most olyan dolgokat veszek észre még én is, amik mellett általában elmegyek.

 Az én profilom a vadvilág, azon belül is a rovarok, és az aktuális helyzet megadta a lehetőséget, hogy többet megtanuljak a helyi élőlények szokásairól. Korán kelek, mikor csend és hűvös van. Ilyenkor még a rovarok is alszanak, még mozdulatlanok, úgyhogy a legjobb képeket ekkor tudom elkészíteni.

 Bár engem a kis élőlények érdekelnek, mindenki találhat a környezetében valami aprót és izgalmasat: a textúrákat, az absztrakt részleteket, amiket alapvetően ignorálunk. A lehetőségek tárháza valóban végtelen.”

A kiváló makró képek készítéséhez Petar a következőket tanácsolja:

 „Itt az idő, hogy házon belül fejlesszük a tudásunkat. Vegyünk átlagos tárgyakat és használjuk modellként őket, legyen az akár kristálycukor vagy épp evőeszköz. Keressük meg azokat a részleteket a mindennapi eszközökön, amikre érdemes figyelmet fordítani. Tanuljuk meg, hogyan világítsuk meg a kisebb testeket a finomabb részletek rögzítése érdekében.

 Ha van otthon kert vagy egy szabadtéri rész, keressünk rovarokat! Keljünk fel korán, amikor még hideg van, az apró lények pedig mozdulatlanok. Ereszkedjünk a szintjükre, de tartsuk tiszteletben a területüket, és ne okozzunk kárt a környezetükben, miközben fotózzuk őket!  

 A makró fotózás türelmet és gyakorlatot igényel. Itt az idő, hogy elsajátítsuk ezt a formát, hiszen most sokunknak van rá lehetősége.”

Will shoots on a Sony a7R IV

Élővilág fotózás – Will Burrard Lucas, Egyesült királyság | Will Burrard Lucas egy afrikai fotózásáról tért haza az Egyesült Királyságba, és elmondta, hogyan örökíthetjük meg a vadvilágot közvetlen környezetünkben:

„Tavaly egy ritka fekete párducot kaptam lencsevégre Kenyában. Már befejeztem és munkát, és csomagoltam össze, amikor a koronavírus megérkezett. Bár a dolgok megváltoztak azóta, továbbra is elfoglalom magam.

Sokat lehet fejlődni a fotózás területén, ha van idő kísérletezni és gyakorolni. A kameracsapdáimmal – melyeket a kertemben állítottam fel – képes vagyok bensőséges fotókat készíteni az olykor félénk helyi élővilágról. Bár itt nincsenek párducok, mégis sok a hasonlóság a vadon állatai és a házi kedvencek megörökítésében.

 ost végre van idő behozni a lemaradásomat az irodai munkámmal. Igyekszem lefektetni az alapokat ahhoz, hogy a korlátozások feloldásával jobban tudjak koncentrálni a fényképészetre.” 

Will három képtípust alkalmaz, mikor kisállatokról készít fotókat:

 „Először is próbáljunk meg lesből fényképezni, hogy megvizsgálhassuk a viselkedésüket. Hogyan mutatkozik meg a háziállatod személyisége? Esetleg fényképezd le őket játék vagy alvás közben!

 Másodszor, személy szerint a szélesebb felvételeket szeretem, amelyek a környezettükel együtt mutatják meg az állatokat. Sokszor maga az élőlény foglalja a legkevesebb helyet a képen. Talán az ilyen típusú képek a legizgalmasabbak, amikor a kutyád sétál a kertedben.

 Végül, főleg a személyes portrékat kedvelem. Sokszor használok széles rekeszt az elmosódott háttér eléréséhez, hogy minél inkább elkülönítsem az alanyomat. Bizonyosodj meg arról, hogy a fókusz a szemén van (az Animal Eye autófókusz segít ebben)! A szemkontaktus nagyobb hatást generál – ha a szemek nem élesek, kevésbé képes kapcsolatba lépni a néző az alannyal. Próbáld meg előhozni a kisállatod személyiségét! Ereszkedj a szintükre, nem érdemes felső szögből fotózni – így nagyobb jelenlétük lesz a képeken, ami ezáltal sokkal vonzóbbá válik.”

Tájképek – Ilhan Eroglu, Törökország | Ihlan Eroglu remek tájképkészítési tippekkel szolgál azon szerencsések számára, akiknek lehetősége van a szabadban fényképezni:

Egy kis tengerparti városban, Foca-ban élek. Sajnos most nem tudok utazni, ami kulcsfontosságú tájképek készítéséhez, így a városban található tájakat örökítem meg. Ahelyett, hogy fotózási helyszínekre mennék, azokat a dolgokat fotózom le, melyek szembejönnek velem, ugyanazon a helyszínen mindennap.

 A keret majdnem mindig ugyanaz, de kísérletezem különböző technikákkal. Minden alkalommal egy új, különleges képet készítek, legyen szó a stílusról, a napszakról vagy az időjárásról. Rengeteg módszer van arra, hogy ugyanazzal a megközelítéssel teljesen új eredmény szülessen.

A tájképkészítési képességek fejlesztésével kapcsolatban Ihlan a következőket tanácsolja:

 “A fotósok tanulmányozzák más művészek stílusát ebben az időszakban, és próbálják megtalálni a legjobb módszert ugyanazon téma elkészítésénél, így minden alkalommal különböző eredmény születik.

 Ez szintén remek alkalom arra, hogy még jobban megismerjük a fényképezőgépünk nyújtotta összes technikát és lehetőséget, valamint kísérletezzünk olyasmikkel, amiket más esetben nem próbálnánk ki.”

Meséld el saját történeted – Kenton Thatcher, Portugália | A közösségi távolságtartás időszakában az emberi történetek hoznak minket közelebb egymáshoz. A portugál reklámfotós, Kenton Thatcher arról mesélt, hogyan készítsünk olyan képeket, melyek történeteket mondanak el.

Kenton shoots on a Sony a7R IV

“48 óra alatt az összes munkámat lemondták, és minden fotózási időpontot felfüggesztettek. Akkor még úgy gondoltam, „rendben, két vagy három hét nem akkora probléma”. Azonban ahogy teltek a napok, rájöttem, hogy ez sajnos egy sokkal hosszabb időszak lesz.

Ennek ellenére számos pozitív pillanat is származott az új helyzetből. Egy nap a kutyámmal sétáltam, és találkoztam egy kollégával, aki létrehozott egy csoportot a portugál fotóriporterek számára. A csoportban megosztják egymással munkáikat, hogy segítsék egymást – ez egy olyan közösség, ahol normális esetben versengés lenne a tagok között. A tagok megörökítik történeteiket a karantén időszakáról, és ez inspirált engem is.

Bár nem vagyok fotóriporter, mindig is szenvedélyem volt az életjelenségek dokumentálása. A séta során jöttem rá, hogy 28 Lisszabonban töltött évem során sosem fedeztem fel a várost teljes terjedelmében. A vihar megtisztította a levegőt, az utcák üresek voltak, pont olyan volt, mint egy filmforgatás: kísérteties, melankolikus, de gyönyörű. Elkészítettem egy képsorozatot, és feltöltöttem őket a közösségi felületeimre. Rengetegen köszönték meg a munkámat azok közül, akik nem tudtak kimenni az utcára.

Ekkor fedeztem fel, milyen fontos ebben az időszakban dokumentálni kalandjainkat, és történet formájában elmesélni azokat.”

Kenton az alábbi tanácsokkal szolgált a történetalapú fényképészettel kapcsolatban:

“Mindannyiunk más helyzetben van. Sokan érezhetik úgy, hogy elakadtak munkájukkal, szerintem azonban rengeteg különböző történet vár elmesélésre.

 Íme néhány tanács:

  • Amennyiben el tudsz menni sétálni, mindig vidd magaddal a fényképezőgépedet, és örökítsd meg a tapasztalataidat
  • Készíts egy naplót a családi életről, amire a későbbiekben visszatekinthetsz
  • Készíts egy szelfit minden nap a tükörben, így észreveheted, hogyan változol
  • Új ismeretek elsajátításakor használd inspirációnak a kész képeket, és tartsd számon a fejlődésedet

A fotózás segítségével megörökíthetjük az élet különböző területeit abban a formában, ahogyan érzékeljük azokat. Bármit, ami egy kicsit is eltérő a szokásostól, dokumentáljuk! Mivel ebben az időszakban a szokatlan megszokottá vált, így 20 vagy 30 évvel később az emberek a fotók segítségével megérhetik, mi történt ebben az időben.

Forrás FotoKlikk